Gmina Stare Kurowo
Powróć do: Urząd Stanu Cywilnego

AKT MAŁŻEŃSTWA - zawarcie małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego

I.                   MIEJSCE I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Urząd Stanu Cywilnego w Starym Kurowie
Ul. Daszyńskiego 1
Pokój numer 11
Godziny otwarcia:
Poniedziałek 7:30 – 15:30
Wtorek 7:30 - 17:00
Środa 7:30 – 15:30
Czwartek 7:30 – 15:30
Piątek 7:30 - 14:00
 
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Małżeństwo mogą zawrzeć osoby, które ukończyły 18 lat.
Sąd może warunkowo zezwolić na małżeństwo kobiecie, która ukończyła 16 lat.


II.                 TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Małżeństwo przed  kierownikiem USC nie może być zawarte przed upływem miesiąca od dnia, kiedy osoby, które zamierzają je zawrzeć, złożyły kierownikowi USC pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie tego małżeństwa. Jednakże kierownik USC może zezwolić na zawarcie małżeństwa przed upływem tego terminu, jeżeli przemawiają za tym ważne względy.


III.             WYMAGANE DOKUMENTY
Osoby zamierzające wstąpić w związek małżeński są obowiązane:

  • przedstawić dokument stwierdzający tożsamość
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej,
  • złożyć pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
  • obywatele polscy, którzy nie posiadają aktów stanu cywilnego sporządzonych na terenie RP – składają zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim – potwierdzający małżeństwo, wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie tego małżeństwa albo dokument potwierdzający stwierdzenie nieistnienia małżeństwa. W/w dokumenty składa się wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości  lub tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG)
  • Dokumenty i oświadczenia niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego narzeczeni składają osobiście.

Cudzoziemiec zamierzający zawrzeć małżeństwo  w Polsce jest obowiązany:

  • przedstawić dokument stwierdzający tożsamość
  • odpis aktu urodzenia
  • jeżeli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim – odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia, albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie, unieważnienie  albo dokumentem potwierdzającym nieistnienie małżeństwa, jeżeli na podstawie składanych dokumentów nie można ustalić danych  niezbędnych do sporządzenia aktu małżeństwa
  • dokument stwierdzający, że zgodnie z prawem ojczystym może zawrzeć małżeństwo

W/w dokumenty składa się wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości  lub tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
Jeżeli cudzoziemiec nie posługuje się językiem polskim oświadczenia składane w procedurze  związanej z zawarciem małżeństwa składa w obecności tłumacza. Wybór tłumacza oraz pokrycie kosztów jego wizyty w USC należą do nupturientów.
Jeżeli otrzymanie dokumentu o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa napotyka na trudne do przezwyciężenie przeszkody, sąd w postępowaniu nieprocesowym na wniosek cudzoziemca może go zwolnić od złożenia dokumentu.
Obecność tłumacza podczas uroczystości zawarcia związku małżeńskiego jest wymagana także wtedy, świadkowie nie posługują się językiem polskim.
Tłumaczem nie musi być tłumacz przysięgły, może to być osoba, która zna język.

IV.             OPŁATY
 
opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł 
Opłatę uiszcza się w chwili składania dokumentów niezbędnych do wystawienia zaświadczenia. 
Jeżeli ślub odbędzie się  na terenie Gminy Stare Kurowo, opłatę uiszcza się na konto Gminy Stare Kurowo.
Jeżeli ślub odbędzie się poza Gminą Stare Kurowo, do kompletu dokumentów niezbędnych do wydania zaświadczenia należy dołączyć oryginał dowodu wpłaty opłaty skarbowej na konto Gminy, na terenie której dojdzie do zawarcia małżeństwa.

Opłatę skarbową uiszcza się przelewem na konto urzędu:  Urząd Gminy Stare Kurowo, ul. Daszyńskiego 1, 66-540 Stare Kurowo

Lubusko- Wielkopolski Bank Spółdzielczy w Drezdenku oddział w Starym Kurowie: 39 8362 0005 0260 0912 2000 0010
 
V.                TRYB ODWOŁAWCZY
Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia wydania zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika urzędu stanu cywilnego może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego uzasadniają odmowę dokonania czynności. Prawomocne postanowienie sądu wiąże kierownika urzędu stanu cywilnego.
VI.             PODSTAWA PRAWNA
Podstawa prawna: art. 1 § 1, art. 3-15 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zmianami) oraz art. 76-79 oraz 85 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1741).